De Profielprijs 2004 is gegaan naar ontwerper Bertjan Pot.
Naast een geldbedrag ontving hij een trofee van de hand van Herman Hermsen.
De uitreiking vond plaats op 17 maart 2005 in het Stedelijk Museum op haar tijdelijke
locatie, Post CS, aan de Oosterdokskade in Amsterdam.
Liesbeth Crommelin leest namens de commissie het juryrapport voor.
Bertjan Pot wordt geïnterviewd door Ingeborg de Roode,
concervator industriële vormgeving van het Stedelijk Museum.
Bertjan Pot met voorgaande prijswinnaars:
Van links naar rechts: Jeroen Vinken, Carin van Nes,
Bertjan Pot, Marian Bijlenga, Frans Dijkmeijer en Leo Haks.
Foto's: L. Hoejenbos
Juryrapport met betrekking tot de toekenning van de Profielprijs 2004 aan Bertjan Pot:
De leden van de commissie vinden dat Bertjan Pot wel een zeer bijzondere bijdrage levert op het gebied van de textielvormgeving. Hij maakt lampen en stoelen, niet bespannen of bekleed met textiel; zijn ontwerpen bestaan uitsluitend uit textiel materiaal. Dit is mogelijk geworden door de toepassing van geavanceerde technieken, waarbij uit een vloeibare toestand harde en sterke draden worden verkregen die vervolgens worden gevormd tot driedimensionale objecten - zoals in de natuur een spin zijn web construeert door vloeibare draden hard te maken en die met elkaar te verbinden volgens een bepaald patroon.
Bij zijn lampen kon de constructie licht zijn; de basis werd gevormd door naadloos gebreide kokers die Bertjan Pot verhardde en die hij daarna kon vervormen. Bovendien was het materiaal licht doorlatend. Hij experimenteerde verder met glasvezel, acrylvezel en tenslotte koolstofvezel. Voor een stoel gelden andere eisen: de constructie moet duurzamer zijn en een flink gewicht kunnen dragen. Ook de vorm is bepalend.
De Carbon Copy is een duidelijk voorbeeld van zijn opvatting over ontwerpen. Die stoel beschouwt hij niet als een copie maar als een eerbetoon aan de grote Charles Eames. In een interview in Domus The resin then stiffens the fibres.' zegt hij : 'for the "Eiffel Tower" style base in particular, all I had to do was identify certain fixed points almost marked out in the air, then bind the carbon fibres around.
Dit onderzoek naar nieuwe technieken, begonnen op de Design Academy in Eindhoven, geeft hem steeds weer mogelijkheden tot experimenteren.
Bertjan Pot wil zijn ontwerpen vanuit het materiaal zelf op ambachtelijke wijze maken en niet via de computer: weten wat mogelijk is en dan een productiemethode zoeken. Want natuurlijk hoopt hij wel dat de industrie zijn ontwerpen ziet en er iets mee gaat doen. Het is niet zomaar spelen en kijken wat er gebeurt. Daarvoor heeft hij al te veel ervaring met de nieuwe technologie.
AI die onderzoeken in combinatie met een onbevangen houding zullen naar onze mening nog veel verrassende en baanbrekende ontwerpen voortbrengen.
Wij wensen Bertjan Pot daarbij veel plezier en succes.
Amsterdam, 17 maart 2005
Voor meer informatie over het werk van Bertjan Pot: www.bertjanpot.nl.