Bart Hess

Bart Hess wint de Profielprijs 2013

De Profielprijs 2013 is op 17 maart 2013 uitgereikt aan vormgever Bart Hess tijdens de opening
van de tentoonstelling Bart Hess: A Hunt for High Tech in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede.

Welkomstwoord door Arnoud Odding, directeur van het Museum Twenthe

Uitreiking van de Profielprijs 2013 aan Bart Hess door Maarten Rol, voorzitter
van de Stichting Profiel

De Commissie van de Stichting Profiel met drie prijswinnaars:
Van Links naar rechts: Karin Arink, Suzan Rüsseler, Marty Lamers,
Bart Hess, Bertjan Pot en Marjan Bijlenga

Foto's: L. Hoejenbos

Het juryrapport behorende bij de Profielprijs 2013 aan Bart Hess:

Met de Profielprijs wil de Stichting Profiel haar waardering tot uitdrukking brengen voor een bijzondere bijdrage op het gebied van de textielvormgeving in de ruimste zin van het woord.
De afgelopen jaren doen zich zeer interessante ontwikkelingen op het gebied van textiel voor: bijzondere materialen, 3D printtechnieken, duurzame stoffen, nieuwe methoden van snijden en samenstellen. Het is een spannende innovatieve tijd en de commissie van de Stichting Profiel ziet dit elan graag verbonden aan de Profielprijs.
Vakmanschap, onderzoek, experiment en materiaalhantering zijn volgens de commissie de belangrijkste criteria bij de toekenning van deze prijs.
Bij Bart Hess, in 2007 afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven, gaan ambacht en innovatie nauw samen. Hij begeeft zich als ontwerper op het grensvlak tussen textiel, mode en kunst en is actief op het gebied van materiaalontwikkeling, tentoonstellingsvormgeving, media en performance.
De voordracht als kandidaat voor de Profielprijs 2013 berust op zijn werk als materiaalonderzoeker en ontwerper van textiel en texturen die aan het lichaam zijn gerelateerd. Soms lijken de materialen te ontspruiten als een tweede, haast futuristische huid. Daarnaast vertoont Bart Hess deze transformatieprocessen van zijn creaties in intrigerende animaties en video’s.
Een interessant en doorslaggevend gegeven voor de commissie is een zekere paradox: het textiele werk van Bart Hess komt buitengewoon ambachtelijk tot stand, terwijl pas door de animatie van beelden de indruk van ‘high tech’, hybride werk ontstaat. Het zijn nieuwe stoffen en huiden die juist filmisch visueel, extra tactiel en aanraakbaar lijken te worden.
Bart Hess heeft in vijf jaar tijd al een intrigerend oeuvre opgebouwd, dat hij autonoom of in samenwerking met ontwerpers als Iris van Herpen, Walter Van Beirendonck en voor Lady Gaga ontwikkelde. De commissie van de Stichting Profiel bestaande uit Suzan Rüsseler, conservator Europees Textieldesign van het TextielMuseum in Tilburg, Marty Lamers, textielontwerper en afdelingshoofd aan de Design Academy Eindhoven en beeldend kunstenaar Karin Arink heeft met het oog gericht op de toekomst Bart Hess unaniem gekozen als winnaar van de Profielprijs 2013.

Voor meer informatie over Bart Hess: barthess.nl